Lektor
Institut for Kommunikation
Karen Blixens Plads 8, Bygning: 21-2-43
2300 København S
Jeg er lektor i pædagogik, og ph.d. i uddannelsesforskning.
Primære forskningsområder
Jeg forsker i
- Videregående uddannelser, og universitetspædagogiske spørgsmål, fx frafald, studieengagement og -intensitet, studiekulturer og studiestrategier.
- Kvalitet i uddannelse, og kvalitetmålinger
- professioner, og professionsuddannelser og sociale forskelles betydning for velfærdsarbejde og det professionelle arbejde.
Pt. deltager jeg i PIQUED projektet under Uddannelses- og forskningsminiisteriet, der undersøger, hvordan uddannelseskvalitet konceptualiseres, og hvordan det adresseres gennem kvalitetsfremmende tiltag. På baggrund af international forskning, eksisterende kvalitetsindikatorer og en dybdegående, empirisk dataindsamling hos interessenter fra universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier på tværs af fagområder vil projektet identificere faktorer, som bidrager til forøget uddannelseskvalitet. Projektet er forankret på Aarhus Universitet, men inddrager også Danmarks Tekniske Universitet, Københavns Universitet, Professionshøjskolen Metropol, VIA University College samt tre udenlandske parter.
Jeg arbejder desuden sammen med Institut for Naturvidenskabernes Didaktik i en undersøgelse af social baggrunds betydning for studieengagement og studiestrategier på humanistiske og naturvidenskabelige uddannelser.
Jeg er også i færd med at afslutte forskningsprojektet Velfærdprofessioner mellem udkant og arbejderklasse, der undersøger hvad der sker i mødet mellem velfærdsarbejde under forandring, og de velfærdsprofessionelle. Hvad sker der, når måden arbejdet styres og tilrettelægges på forandres, og hvad sker der, når det er nye typer studerende, der uddannes.
Udvalgte publikationer
- Udgivet
Ethically important moments: A pragmatic-dualist research ethics
Frederiksen, Jan Thorhauge & Johansen, M. B., 2020, I : Journal of Academic Ethics.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Universitetet som plan B – studietvivl som copingstrategi blandt universitetsstuderende
Frederiksen, Jan Thorhauge & Sarauw, L. L., 2020, I : Dansk pædagogisk Tidsskrift. 1/2020Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
- Udgivet
Quelling dissent with democracy
Frederiksen, Jan Thorhauge, jun. 2013, I : European Journal of Social Education. 24/25, s. 26-39 14 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Udvalgte aktiviteter
Quelling Dissent with Democracy
Frederiksen, Jan Thorhauge (Foredragsholder)10 maj 2012Aktivitet: Tale eller præsentation - typer › Foredrag og mundtlige bidrag
Danmarks Evalueringsinstitut (Ekstern organisation)
Frederiksen, Jan Thorhauge (Medlem)sep. 2012 → jul. 2013Aktivitet: Medlemsskab - typer › Medlemskab af udvalg, råd og nævn
Visiting researcher
Frederiksen, Jan Thorhauge (Deltager)maj 2013 → jul. 2013Aktivitet: Andre aktivitetstyper › Andet (priser, ekstern undervisning samt andet). - Gæsteophold ved andre institutioner
ID: 32104217