Forskning ved Københavns Universitet - Københavns Universitet

Forside
Kasper Tang Vangkilde
Kasper Tang Vangkilde

Lektor

Gennem de seneste 15 år har jeg på forskellig vis arbejdet inden for felterne erhvervs-, organisations- og designantropologien. I dette arbejde er jeg særligt drevet af to tæt forbundne ambitioner: På den ene side at skabe nye teoretiske forståelser af de sociale og kulturelle dimensioner af menneskers liv i organisationer og på den anden side at styrke værdien af antropologisk praksis i samfundet og erhvervslivet. Med dette fokus har jeg – i forskning, undervisning og formidling – i stigende grad eksperimenteret med nye måder at opbløde, hvis ikke ligefrem at opløse, grænserne mellem universitet og det bredere samfund, ikke mindst i forhold til private og offentlige organisationer.

Som leder af Antropologisk Analyse – instituttets enhed for en styrket samfundsmæssig impact – er jeg altid interesseret i at engagere mig i og eksperimentere med forskellige måder, hvorpå antropologien kan have gennemslagskraft i samfundet. Dette kan være gennem formidlingsaktiviteter, samarbejdsprojekter, uddannelsesaktiviteter eller noget helt fjerde. Målet er hele tiden at støtte og udforske, hvordan antropologien kan gøre en forskel i samfundet, samtidig med at viden og forskningsintegritet opretholdes. For mere information om Antropologisk Analyse, se nedenstående link:

https://antropologi.ku.dk/erhvervskontakt/

Primære forskningsområder

Min nye og spirende forskningsinteresse omhandler regenerativ ledelse og andre former for det, det kan kaldes ”livsbefordrende design”; dvs. bestræbelser på at designe nye økonomiske aktiviteter, der bidrager til at bevare eller styrke menneskeligt og ikke-menneskeligt liv. Mere generelt vedrører dette spørgsmålet om, hvordan bæredygtighed og ansvarlighed integreres (eller ikke) i private organisationer og erhvervsaktiviteter.

Tidligere har jeg i min forskning særligt arbejdet med kreativitet, branding, design, mode, social innovation, fremtidsskabelse, organisation og antropologisk arbejde i erhvervslivet.

Udvalgte publikationer

  1. Accepteret/In press

    The Hygienic Problem of Social Innovation Work: Reversibility and Oscillations Between “the Social” and “the Economic”

    Mikkelsen, N. S. & Vangkilde, Kasper Tang, 2021, (Accepteret/In press) I : Anthropology of Work Review.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    The Business of Inspiration: A Magical Technology of Prefiguration

    Vangkilde, Kasper Tang, 2018, Magical Capitalism. Enchantment, Spells, and Occult Practices in Contemporary Economies. Moeran, B. & Malefyt, T. D. W. (red.). Palgrave Macmillan, s. 191-213

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  3. Udgivet

    Creativity versus branding: totemism, animism and the pursuit of uniqueness in fashion

    Vangkilde, Kasper Tang, 2017, I : Journal of Cultural Economy. 10, 2, s. 178-190

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  4. Udgivet

    Design Anthropological Futures

    Smith, R. C., Vangkilde, Kasper Tang, Kjærsgaard, M. G., Otto, T., Halse, J. & Binder, T., 2016, Bloomsbury Academic.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningfagfællebedømt

  5. Udgivet

    Possessed by the Zeitgeist: Inspiration and Prophecy in the Business of Fashion

    Vangkilde, Kasper Tang, 2015, I : Journal of Business Anthropology. 4, 2, s. 178-200

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

ID: 12560