Forskning ved Københavns Universitet - Københavns Universitet

Forside
Lene Møller Madsen

Lene Møller Madsen

Lektor, viceinstitutleder

Medlem af:

  • Universitetspædagogik

Primære forskningsområder

  • Læring indenfor det naturfagsdidaktiske område 
  • Universitets- og gymnasieundervisning i geofagene, herunder især feltarbejde samt GIS
  • Rekruttering til og fastholdelse på de naturvidenskabelige uddannelser, herunder betydningen af køn 
  • Kapacitetsopbygning i det globale syd

Undervisnings- og vejledningsområder

Jeg underviser i fagene:

  • Grundkursus i de naturvidenskabelige fags didaktik (DidG), kursusansvarlig
  • Videregående fagdidaktik i naturfag (DidVNat)
  • Geografien didaktik, oprettes fra 2015, kursusansvarlig
  • Introduktion til Universitetspædagogik (IUP)

Derudover er jeg pædagogisk vejleder på IGN bredt indenfor geografi, geologi og naturressourcer samt løbende vejleder på bachelorprojekter og specialer indenfor geofagenes didaktik.

Interesseområder

Tilrettelæggelse af undervisning i geografi og geologi på alle uddannelsesniveauer. Feltarbejde som del af de studerendes opbygning af en faglig identitet. Rekrutering og fastholdelse på de naturvidenskabelige uddannelser herunder betydningen af køn. De studerendes læring af rumlige fænomener samt institutionelle rammer for undervisning. Endelig kapacitetsopbygning på universitetsniveau i det globale syd.

Aktuel forskning

I 2012 afsluttede vi et europæsisk projekt (IRIS) omkring unges rekrutering til og fastholdelse på de naturvidenskabelige, tekniske og matematiske uddannelser. Den danske del af projektet omhandler fastholdelse, hvor der indgår både kvantitativ og kvalitativ dataindsamling. Disse data publicerer vi stadig løbende på. Derudover arbejder jeg med studerende på tværfaglige uddannelser og deres faglige identitetsskabelse. Ligeledes er jeg involveret i en række evaluerings og følgeprojekter indenfor geovidenskab og naturfagene generelt på gymnasieniveau. Endelig er jeg med til at skrive en bog om uddannelser på universiter i Afrika: Higher Education and Capacity Building in Africa: Geographies of knowlegde and power. Routledge, Studies in African Development.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Being a woman in a man’s place or being a man in a women’s place: insights into students’ experiences at science and engineering at university

    Madsen, L. M., Holmegaard, H. T. & Ulriksen, L. 2015 Understanding Student Participation and Choice in Science and Technology Education. Dordrecht Heidelberg New York London: Education, s. 315-330

    Publikation: Forskning - peer reviewBidrag til bog/antologi

  2. Udgivet

    Students individual engagement in GIS

    Madsen, L. M., Christiansen, F. V. & Rump, C. Ø. 2014 I : Journal of Geography in Higher Education. 38, 2, s. 251-265 15 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  3. Udgivet

    Considerations of How to Study Learning Processes when Students use GIS as an Instrument for Developing Spatial Thinking Skills

    Madsen, L. M. & Rump, C. Ø. 24 feb. 2012 I : Journal of Geography in Higher Education. 36, 01, s. 97-116 20 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  4. Udgivet

    Implications of doing insider interviews: studying geography and geographers

    Adriansen, H. K. & Madsen, L. M. 2009 I : Norsk Geografisk Tidsskrift. 93, 3, s. 145-153 9 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

Udvalgte aktiviteter

  1. Reflections on the ideas of knowledge production in doctoral training embedded in capacity building projects

    Madsen, L. M. (Foredragsholder)
    20 aug. 2015

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

  2. Brugen af Geotoper i gymnasiefaget Geovidenskab: et nyt tiltag i den danske gymnasieskole inspireret af Norge

    Madsen, L. M. (Foredragsholder)
    26 sep. 2014

    Aktivitet: Tale eller præsentationForedrag og mundtlige bidrag

ID: 9319