Forskning ved Københavns Universitet - Københavns Universitet

Forside
Randi Starrfelt

Randi Starrfelt

Professor MSO

Primære forskningsområder

Jeg er aktuelt i gang med to store forskningsprojekter:

I. Ansigtsblindhed

Dette projekt omhandler udviklingsforstyrrelsen "prosopagnosi", populært kaldt ansigtsblindhed. Det anslås at ca 2% af befolkningen lider af denne forstyrrelse, der gør at man har store vanskeligheder med at genkende ansigter, selv folk man kender rigtig godt. Dog ved man meget lidt om, hvad der forårsager disse vanskeligheder. Man kan læse mere om vores projekt, og om ansigtsblindhed på vores hjemmeside www.ansigtsblind.dk hvor der også er link til faglige og populære artikler om fænomenet.

Er du ansigtsblind? Du kan prøve at teste det her: Cambridge Face Memory Test 

Er du interesseret i at deltage i vores projekt om ansigtsblindhed, kan du kontakte Randi Starrfelt (randi.starrfelt@psy.ku.dk) eller Professor ved SDU Christian Gerlach (cgerlach@health.sdu.dk). Fortæl gerne i din mail om hvordan du oplever det at være ansigtsblind, og meget gerne også, hvad du scorede i testen ovenfor (Cambridge Face Memory Test).

Projektet er et samarbejde mellem bla. Institut for Psykologi, SDU (Professor Christian Gerlach), Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab (Lektor Mads Poulsen), og Universitetet i Oslo (Lars Tjelta Westlye), og er financieret af Det Frie Forskningsråd - Kultur og Kommunikation.

 

II. Genkendelse af ansigter, ord og objekter - hos mennesker med og uden hjerneskade.

Mit andet store projekt omhandler neuropsykologiske forstyrrelser efter skader bagtil i hjernen, og især specifikke forstyrrelser i visuel genkendelse af ord, objekter og ansigter. I projektet skal vi også undersøge sammenhængen mellem genkendelse af ansigter, ord og objekter i normalbefolkningen. Projektet er et samarbejde med forskere ved University College London og University of Manchester.

Projektet er financieret af en Sapere Aude - Forskningsleder bevilling fra Det Frie Forskningsråd.

*    *   *   *   *   *

Ny bog: A. Leff & R. Starrfelt. Alexia: Diagnosis, Treatment and Theory. London: Springer Verlag.

Bogen omhandler læsevanskeligheder, der kan opstå efter hjerneskade - aleksi - og hvordan disse vanskeligheder kan forstås, undersøges og genoptrænes. Læs mere om bogen på forlagets hjemmeside her.

Forskningsprojekt Visions and Words

 

Undervisnings- og vejledningsområder

Specialevejledning: Teoretiske og empiriske specialer indenfor klinisk og kognitive neuropsykologi, kognitiv neurovidenskab, (neuro)psykiatri, rehabilitering. 

Eksempler på overordnede og konkrete emner for specialer jeg har vejledt:

Kognitive og psykiatriske forstyrrelser ved hjerneskade og hjernesygdomme. Visuelle genkendelsesforstyrrelser efter apopleksi; læseforstyrrelser ved demens; måling af træthed efter hovedtraumer / hjernerystelse;.neuropsykologisk undersøgelse af visuelle vanskeligheder ved Alzheimer’s og Parkinson’s sygdom; læringsteori i rehabilitering efter hjerneskade; effekt af tidlig hjerneskade på sprogudvikling.

Sprog og læsning. Rehabilitering af læsevanskeligheder efter hjerneskade; sprog- og læsevanskeligheder ved demens; visuel ordgenkendelse og crowding; genkendelse af ansigter og ord ved fokale hjerneskader; visuel opmærksomhed og læsning efter fokale hjerneskader; skrivevanskeligheder efter fokale hjerneskader.

Visuel genkendelse: Kongenital prosopagnosi: Hvorfor har nogle personer så svært ved at genkende ansigter?; Ansigtsgekendelse / prosopagnosi efter hjerneskade – sammenhæng med andre visuelle vanskeligheder;  Neuropsykologiske tests af ansigtsgenkendelse; Visuel opmærksomhed ved posterior apopleksi.

-------------

Undervisning: Neuropsykologi KA (koordinator: forelæsninger, seminarhold og praksishold), kognitiv psykologi (BA forelæsninger)

 

Interesseområder

Kognitiv neuropsykologi; især forstyrrelser i læsning og ansigtsgenkendelse.

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    Alexia: Diagnosis, Treatment and Theory

    Leff, A. & Starrfelt, R. 2014 London: Springer Science+Business Media B.V.168 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewBog

  2. Udgivet

    What’s in a name?: The characterisation of pure alexia

    Starrfelt, R. & Shallice, T. 2014 I : Cognitive Neuropsychology. 31, 5-6, s. 367–377 11 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  3. Udgivet

    Rehabilitation of pure alexia: A review

    Starrfelt, R., Ólafsdóttir, R. R. & Arendt, I-M. 2013 I : Neuropsychological Rehabilitation. 23, 5, s. 755-779 25 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  4. Udgivet

    Don't words come easy? A psychophysical exploration of word superiority

    Starrfelt, R., Petersen, A. & Vangkilde, S. A. 2013 I : Frontiers in Human Neuroscience. 7, 519

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  5. Udgivet

    Number reading in pure alexia - A review

    Starrfelt, R. & Behrmann, M. jul. 2011 I : Neuropsychologia. 49, 9, s. 2283-98

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  6. Udgivet

    Too little, too late: Reduced visual span and speed characterize pure alexia.

    Starrfelt, R., Habekost, T. & Leff, A. P. 2009 I : Cerebral Cortex. 19, 12, s. 2880-2890

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  7. Udgivet

    The Visual What For Area: Words and pictures in the left fusiform gyrus

    Starrfelt, R. & Gerlach, C. 2007 I : NeuroImage. 35, 1, s. 334-342 8 s.

    Publikation: Forskning - peer reviewTidsskriftartikel

  8. Udgivet

    Klinisk neuropsykologi

    Gade, A. (red.), Gerlach, C. (red.), Starrfelt, R. (red.) & Møller Pedersen, P. (red.) 2009 1 udg. København: Frydenlund Academic. 593 s.

    Publikation: ForskningAntologi

ID: 10235