Forskning ved Københavns Universitet - Københavns Universitet

Forside

Die italienische Opernsinfonia 1680-1710: Teil 1: Komposition zwischen Funktion und Selbständigkeit. Teil 2: 100 Opernsinfonien

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Standard

Die italienische Opernsinfonia 1680-1710 : Teil 1: Komposition zwischen Funktion und Selbständigkeit. Teil 2: 100 Opernsinfonien. / Geertinger, Axel Teich.

København : Museum Tusculanum, 2009. 570 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

Harvard

Geertinger, AT 2009, Die italienische Opernsinfonia 1680-1710: Teil 1: Komposition zwischen Funktion und Selbständigkeit. Teil 2: 100 Opernsinfonien. bind 2, Museum Tusculanum, København.

APA

Geertinger, A. T. (2009). Die italienische Opernsinfonia 1680-1710: Teil 1: Komposition zwischen Funktion und Selbständigkeit. Teil 2: 100 Opernsinfonien. København: Museum Tusculanum.

Vancouver

Geertinger AT. Die italienische Opernsinfonia 1680-1710: Teil 1: Komposition zwischen Funktion und Selbständigkeit. Teil 2: 100 Opernsinfonien. København: Museum Tusculanum, 2009. 570 s.

Author

Geertinger, Axel Teich. / Die italienische Opernsinfonia 1680-1710 : Teil 1: Komposition zwischen Funktion und Selbständigkeit. Teil 2: 100 Opernsinfonien. København : Museum Tusculanum, 2009. 570 s.

Bibtex

@phdthesis{bef9a370ff5411ddb05e000ea68e967b,
title = "Die italienische Opernsinfonia 1680-1710: Teil 1: Komposition zwischen Funktion und Selbst{\"a}ndigkeit. Teil 2: 100 Opernsinfonien",
abstract = "Afhandlingen unders{\o}ger italienske operaers instrumentale indledning (sinfonia) i {\aa}rtierne omkring 1700 - netop den periode i hvilken sinfoniaen antager den tredelte (eller tresatsede) struktur, der bliver normen for det tidlige 18. {\aa}rhundredes sinfonia og f{\aa}r betydning for bl.a. den senere symfoni, koncert og sonate. Det er afhandlingens tese at den funktionale bestemmelse s{\ae}tter afg{\o}rende spor i sinfoniaens musikalske udtryksmidler, og at disse spiller en rolle for genredannelsen og sinfoniaens tiltagende autonomi. Afhandlingens dokumentationsdel (bind 2) pr{\ae}senterer materialet gennem en edition af 100 operasinfoniaer af 13 komponister",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, sinfonia, ouverture, opera, barok, Italien, edition, systemteori, funktion, gestus, Albinoni, Tomaso Giovanni, Aldrovandini, Giuseppe Antonio, Bononcini, Giovanni, Gabrielli, Domenico, Gasparini, Francesco, Mancini, Francesco, Pallavicino, Carlo, Pasquini, Bernardo, Perti, Giacomo Antonio, Pollarolo, Carlo Francesco, Scarlatti, Alessandro, Torelli, Giuseppe, Marc’Antonio Ziani, sinfonia, overture, opera, baroque, Italy, edition, systems theory, function, gesture, Albinoni, Tomaso Giovanni, Aldrovandini, Giuseppe Antonio, Bononcini, Giovanni, Gabrielli, Domenico, Gasparini, Francesco, Mancini, Francesco, Pallavicino, Carlo, Pasquini, Bernardo, Perti, Giacomo Antonio, Pollarolo, Carlo Francesco, Scarlatti, Alessandro, Torelli, Giuseppe, Marc’Antonio Ziani",
author = "Geertinger, {Axel Teich}",
note = "194, 376 s. Indleveret [og trykt] 2008",
year = "2009",
language = "Tysk",
volume = "2",
publisher = "Museum Tusculanum",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Die italienische Opernsinfonia 1680-1710

T2 - Teil 1: Komposition zwischen Funktion und Selbständigkeit. Teil 2: 100 Opernsinfonien

AU - Geertinger, Axel Teich

N1 - 194, 376 s. Indleveret [og trykt] 2008

PY - 2009

Y1 - 2009

N2 - Afhandlingen undersøger italienske operaers instrumentale indledning (sinfonia) i årtierne omkring 1700 - netop den periode i hvilken sinfoniaen antager den tredelte (eller tresatsede) struktur, der bliver normen for det tidlige 18. århundredes sinfonia og får betydning for bl.a. den senere symfoni, koncert og sonate. Det er afhandlingens tese at den funktionale bestemmelse sætter afgørende spor i sinfoniaens musikalske udtryksmidler, og at disse spiller en rolle for genredannelsen og sinfoniaens tiltagende autonomi. Afhandlingens dokumentationsdel (bind 2) præsenterer materialet gennem en edition af 100 operasinfoniaer af 13 komponister

AB - Afhandlingen undersøger italienske operaers instrumentale indledning (sinfonia) i årtierne omkring 1700 - netop den periode i hvilken sinfoniaen antager den tredelte (eller tresatsede) struktur, der bliver normen for det tidlige 18. århundredes sinfonia og får betydning for bl.a. den senere symfoni, koncert og sonate. Det er afhandlingens tese at den funktionale bestemmelse sætter afgørende spor i sinfoniaens musikalske udtryksmidler, og at disse spiller en rolle for genredannelsen og sinfoniaens tiltagende autonomi. Afhandlingens dokumentationsdel (bind 2) præsenterer materialet gennem en edition af 100 operasinfoniaer af 13 komponister

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - sinfonia

KW - ouverture

KW - opera

KW - barok

KW - Italien

KW - edition

KW - systemteori

KW - funktion

KW - gestus

KW - Albinoni, Tomaso Giovanni

KW - Aldrovandini, Giuseppe Antonio

KW - Bononcini, Giovanni

KW - Gabrielli, Domenico

KW - Gasparini, Francesco

KW - Mancini, Francesco

KW - Pallavicino, Carlo

KW - Pasquini, Bernardo

KW - Perti, Giacomo Antonio

KW - Pollarolo, Carlo Francesco

KW - Scarlatti, Alessandro

KW - Torelli, Giuseppe

KW - Marc’Antonio Ziani

KW - sinfonia

KW - overture

KW - opera

KW - baroque

KW - Italy

KW - edition

KW - systems theory

KW - function

KW - gesture

KW - Albinoni, Tomaso Giovanni

KW - Aldrovandini, Giuseppe Antonio

KW - Bononcini, Giovanni

KW - Gabrielli, Domenico

KW - Gasparini, Francesco

KW - Mancini, Francesco

KW - Pallavicino, Carlo

KW - Pasquini, Bernardo

KW - Perti, Giacomo Antonio

KW - Pollarolo, Carlo Francesco

KW - Scarlatti, Alessandro

KW - Torelli, Giuseppe

KW - Marc’Antonio Ziani

M3 - Ph.d.-afhandling

VL - 2

BT - Die italienische Opernsinfonia 1680-1710

PB - Museum Tusculanum

CY - København

ER -

ID: 10704195