Forskning ved Københavns Universitet - Københavns Universitet

Forside

 Mode, Mediation og Fortætninger

Publikation: KonferencebidragKonferenceabstrakt til konferenceForskning

  • Julie Sommerlund
  • Astrid Pernille Jespersen
  • Laura Sophie Jantzen
Med udgangspunkt i et igangværende projekt om mode-kommunikation vil denne artikel diskutere teoretiske, metodologiske og empiriske spørgsmål om relationerne mellem modens æstetik, socialitet og materialitet. Artiklen bidrager til STS litteraturen ved at udvide de centrale debatter til en ny empirisk kontekst; mode specifikt og det æstetisk-kulturelle felt generelt.

Artiklen introducerer begrebet "mediation" (Hennion 1997, 2007) som en indgang til at diskutere teoretiske forbindelser mellem modens æstetik, socialitet og materialitet. Antoine Hennion tilhører en gruppe af post-kritiske sociologer fra cultural studies feltet, som er meget inspirerede af STS´ konstruktivistiske bidrag og som tilfører STS nye diskussioner af æstetisk og kulturel karakter. Artiklen hævder at mediationsbegrebet med fordel kan ses som en oversættelse af klassiske translations-diskussioner (Callon, 1986) til det kulturelt-æstetiske felt, men at denne oversættelse samtidig rejser nye problematikker.

I forlængelse af det empiriske skift rejser artiklen en række metodologiske spørgsmål genereret af de udfordringer, der opstår i studiet af fænomener som æstetik og smag i praksis. Udfordringerne består i at begribe smag og æstetik - i samme empiriske studie - som både eksisterende objekter, og som medierende processer. Mediationsbegrebet peger på denne dobbelthed, men udpeger ikke konkrete måder at begribe relationen mellem de to sider af mediation. I denne sammenhæng afsøger artiklen om en kombination af Hennions mediationsbegreb med Laws begreb om "fortætning" (2004) og Latours begreb om "assemblages" (2005) vil kunne bidrage med nye analytiske greb, der udvikler nye måder at beskrive og diskutere smagens og æstetikkens sociomaterialitet og konkrete transformative potentiale.  

Empirisk tager artiklen udgangspunkt i mode-kommunikation. Forfatterne er p.t. alle involverede i empirisk arbejde i forbindelse med et projekt ("Mediating Fashion" ved Danmarks Designskole) om modekommunikationens socio-materielle praksis. Artiklen vil trække på en række eksempler fra dette empiriske arbejde.

OriginalsprogDansk
Publikationsdato2008
StatusUdgivet - 2008
Eksternt udgivetJa

ID: 45276751