Forskning ved Københavns Universitet - Københavns Universitet

Forside

Lærerens relationskompetence: En empirisk undersøgelse af, hvordan lærerens relationskompetence viser sig i interaktioner med elever og klasser i almenundervisningen i folkeskolen

Research output: ResearchPh.D. thesis

Documents

Louise Klinge

Relationskompetencen viser sig både relationelt, situationelt og individuelt betinget. Den er dialektisk forbundet med lærerens faglige og fag- og almendidaktiske kompetence og bestemmes som en grundkompetence i lærerens grundfaglighed, der er afgørende, hvis læreren skal agere professionelt og lade undervisningen understøtte alle elevers trivsel og faglige udvikling. Samtidig beskrives den som en nødvendig, men ikke tilstrækkelig betingelse for god undervisning.Til sidst foreslås det, hvordan der på læreruddannelsen kan arbejdes med en professionalisering af det relationelle aspekt af lærerens grundfaglighed.
Original languageDanish
Place of PublicationKøbenhavn
PublisherKøbenhavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet
Number of pages303
StatePublished - Mar 2016

Number of downloads are based on statistics from Google Scholar and www.ku.dk


No data available

ID: 159824624